„Szkoły bez barier, wszechstronny rozwój uczniów - edukacja włączająca”
PROJEKT
„Szkoły bez barier, wszechstronny rozwój uczniów
- edukacja włączająca”
projekt realizowany w ramach programu regionalnego współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Priorytet VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu
Działanie 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów
Program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Projekt realizowany jest przez:
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA,
ul. Królowej Jadwigi 97, 30-209 Kraków,
w partnerstwie z
Gminą Ojrzeń
ul. Ciechanowska 27, 06-456 Ojrzeń
Gminą Olszewo-Borki
ul. Władysława Broniewskiego 13, 07-415 Olszewo-Borki
Miastem Mława
ul. Stary Rynek 19, 06-500 Mława
Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 r. do 30.06.2026 r.
Wartość projektu: 2 686 497,98 zł.
Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 2 283 523,28 zł.
Wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 267 786,50 zł.
CEL PROJEKTU
Celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej, przez realizację działań związanych ze wsparciem szkół na rzecz edukacji włączającej, poprzez:
o objęcie wsparciem 614 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym 239 dziewcząt oraz 375 chłopców ze:
- Szkoły Podstawowej w Ojrzeniu (20 dz / 32 chł),
- Szkoły Podstawowej w Kraszewie (30 dz / 31 chł),
- Szkoły Podstawowej w Młocku (15 dz / 26 chł),
- Szkoły Podstawowej w Grabówku (18 dz / 18 chł),
- Szkoły Podstawowej z Przedszkolem w Nowej Wsi (24 dz / 36 chł),
- Szkoły Podstawowej w Przystani (6 dz / 14 chł),
- Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie (53 dz / 106 chł),
- Szkoły Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Mławie (73 dz / 112 chł)
o objęcie wsparciem przedstawicieli kadry pedagogicznej wszystkich szkół objętych wsparciem w ramach projektu tj. 126 osób (115 K i 11 M),
o objęcie wsparciem rodziców / opiekunów prawnych uczniów tych szkół w zakresie zagadnień z tematyki edukacji włączającej - łącznie 272 osoby (189 K i 83 M).
W ramach projektu przewidziano następujący zakres wsparcia:
- poszerzenie oferty edukacyjnej szkół w zakresie edukacji włączającej, zakładające wsparcie uczniów/uczennic z niepełnosprawnościami, zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce itp.;
- poszerzenie oferty edukacyjnej dla uczniów /uczennic szczególnie uzdolnionych;
- organizację spotkań integracyjnych dla uczniów, rodziców nauczycieli objętych wsparciem projektu;
- podniesienie kompetencji nauczycieli szkół objętych wsparciem projektu poprzez realizację wsparcia dostosowanego do zdiagnozowanych potrzeb nauczycieli w tym zakresie;
- wsparcie dla rodziców i opiekunów prawnych uczniów/uczennic z zakresie tematyki edukacji włączającej;
- uzupełnienie narzędzi diagnostycznych i dydaktycznych w celu realizacji założeń projektu.
CELE SZCZEGÓŁOWE - EFEKTY
Realizacja projektu przyczyni się do realizacji celów zawartych w Programie FEMA 2021-2027, w tym w szczególności wpisuje się w realizację celu głównego jakim jest wsparcie edukacji włączającej poprzez realizacje celów szczegółowych projektu:
- Wsparcie edukacji włączającej poprzez wdrożenie standardu dostępności edukacyjno-społecznej;
- Przygotowanie uczniów, uczennic i ich rodziców do wspólnej edukacji z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz przeciwdziałanie dyskryminacji;
- Pomoc uczniom doświadczającym ubóstwa, ograniczeń edukacyjnych, czy będącym migrantami;
- Działania rehabilitacyjno-kompensacyjne na rzecz uczniów z niepełnosprawnościami;
- Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w zakresie wczesnej diagnostyki i interwencji;
- Wsparcie kadry pedagogicznej i niepedagogicznej w zakresie edukacji włączającej;
- Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie ich w narzędzia diagnostyczne i dydaktyczne
RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO W PROJEKCIE
W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:
- uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,
- rodziców / opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,
- nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń.
Dla uczniów i uczennic przewidziano wsparcie w postaci następujących zajęć:
a) Zajęcia dla uczniów ze SPE posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie (PPP, n-la specjalisty, dyrektora placówki itp.), zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz posiadających doświadczenia migracji:
• Terapia wyrównawcza - wymiar: 10 h/grupę, 32 grupy, 194 osoby,
• Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u ucz. z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia indywidualne) - wymiar: 15 h/osobę, 13 osób,
• Ćwiczenia wzmacniające potencjał ucznia z zaburzeniami (zajęcia indywidualne) - wymiar: 15 h/osobę, 16 osób,
• Warsztaty balbutologopedii - wymiar: 30 h/grupę, 5 grup, 17 osób,
• Warsztaty kompetencji miękkich (zajęcia indywidualne) - wymiar: 15 h/osobę, 3 osoby,
• Wsparcie psychologiczne (indywidualne) - wymiar: 5 h/osobę, 72 osoby,
• Terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka - wymiar: 30 h/grupę, 1 grupa, 3 osoby,
• Wsparcie terapeutyczne - muzykoterapia - wymiar: 30 h/grupę, 4 grupy, 15 osób,
• Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - wymiar: 15 h/grupę, 38 grup, 149 osób,
• Integracja sensoryczna - wymiar: 30 h/grupę, 21 grup, 77 osób,
• Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia z SPE - wymiar: 30 h/grupę, 25 grup, 74 osoby,
• Socjoterapia - wymiar: 30 h/grupę, 1 grupa, 2 osoby,
• Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - wymiar: 30 h/grupę, 27 grup, 105 osób,
• Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów z zaburzeniami przetwarzania bodźców - wymiar: 30 h/grupę, 2 grupy, 10 osób,
• Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia NIEPEŁNOSPRAWNEGO - wymiar: 30 h/grupę, 1 grupa, 2 osoby,
• Terapia ręki (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę, 63 osoby,
• Warsztaty rozwoju kompetencji społecznych dla osób obcego pochodzenia (migrantów) - wymiar: 30 h/grupę, 1 grupa, 2 osoby,
• Wsparcie terapeutyczne indywidualne prowadzone przez surdopedagoga, ukierunkowane na stymulacje ogólnorozwojową, w szczególności skoncentrowaną na ćwiczeniach funkcji słuchowo-językowych i rozwoju mowy w zakresie rozumienia i bogacenia słownictwa (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę, 1 osoba,
• Wsparcie terapeutyczne indywidualne logopedyczne celem ćwiczenia słuchowego i artykulacyjnego w trudnych fonicznie połączeniach w oparciu o ilustrację - rozwijanie wypowiedzi wielozdaniowych (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę, 25 osób,
• Wsparcie terapeutyczne rozwijające umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej - wymiar: 30 h/grupę, 10 grup, 36 osób.
b) Zajęcia dla uczniów/uczennic szczególnie uzdolnionych:
• Robotyka i programowanie (w tym zajęcia z dronami) - wymiar: 30 h/grupę, 7 grup, 38 osób,
• Zajęcia eksperymentalne i badawcze - wymiar: 30 h/grupę, 7 grup, 38 osób,
• Rozwijające zajęcia z języka angielskiego - wspierające zwłaszcza komunikację i wykraczające poza podstawą programową, zakończone międzynarodowym certyfikatem językowym TELC/TOEIC lub równoważnym - wymiar: 120 h/grupę, 7 grup, 40 osób,
• Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne - wymiar: 30 h/grupę, 9 grup, 49 osób,
• Zajęcia z technik szybkiego uczenia się i czytania - wymiar: 30 h/grupę, 7 grup, 34 osoby,
• Zajęcia z informatyki zgodne z ramą DIGCOMP zakończone zewnętrznym międzynarodowym certyfikatem ECDL-Start/ECCC lub równoważnym - wymiar: 120 h/grupę, 3 grupy, 15 osób,
• Zajęcia rozwijające kreatywność, umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji - wymiar: 30 h/grupę, 6 grup, 31 osób.
Dla rodziców / opiekunów prawnych przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących warsztatów:
(zajęcia grupowe, wymiar: 4 h/grupę)
• Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne - nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija? - wymiar: 4 h/grupę, 16 grup, 191 osób,
• Trening skutecznego i empatycznego rodzica - wymiar: 4 h/grupę, 7 grup, 90 osób,
• Ćwiczenia lewopółkulowe, które usprawnią zdolności poznawcze dziecka - wymiar: 4 h/grupę, 5 grup, 52 osoby,
• Depresja nastolatka - jak możesz pomóc swojemu dziecku? - wymiar: 4 h/grupę, 19 grup, 273 osoby,
• Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi? - wymiar: 4 h/grupę, 12 grup, 178 osób,
• Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna? - wymiar: 4 h/grupę, 13 grup, 225 osób,
• Krótko o dyscyplinie w domu - wymiar: 4 h/grupę, 13 grup, 204 osoby,
• Moje dziecko nie chce się uczyć - jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy? - wymiar: 4 h/grupę, 14 grup, 195 osób.
Dla nauczycieli i nauczycielek przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących szkoleń:
• Zadania pedagoga specjalnego w szkole - wymiar: 6 h/grupę, 6 grup, 23 osoby,
• Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce ogólnodostępnej –wszystko, co musisz wiedzieć - wymiar: 6 h/grupę, 8 grup, 61 osób.
• Zajęcia rewalidacyjne - od planowania po dokumentację - wymiar: 6 h/grupę, 6 grup, 38 osób,
• Edukacja włączająca w praktyce szkolnej - jak się do niej przygotować i jak dostosować program edukacji - wymiar: 6 h/grupę, 11 grup, 75 osób,
• Edukacja włączająca co to oznacza dla nauczyciela? - wymiar: 6 h/grupę, 7 grup, 53 osoby,
• Nauczyciel wspomagający - rola, zadania i dokumentacja - wymiar: 6 h/grupę, 6 grup, 25 osób,
• Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: od planowania po dokumentację - wymiar: 6 h/grupę, 6 grup, 29 osób,
• ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z najnowszymi przepisami – kogo obejmuje, kto jej udziela i jakie ma formy? - wymiar: 6 h/grupę, 8 grup, 42 osoby,
• IPET i WOPFU - jak je przygotować krok po kroku zgodnie z najnowszymi wytycznymi? - wymiar: 6 h/grupę, 7 grup, 45 osób,
• Jak prawidłowo dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w placówce? - wymiar: 4 h/grupę, 4 grupy, 21 osób,
• Edukacja inkluzyjna –jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów - wymiar: 6 h/grupę, 9 grup, 61 osób,
• Metoda Dobrego Startu - założenia, oddziaływania, warianty i przebieg zajęć - wymiar: 10 h/grupę, 5 grup, 29 osób,
• Uczeń niepełnosprawny intelektualnie-poznaj sprawdzone metody pracy - wymiar: 6 h/grupę, 11 grup, 72 osoby,
• Metody pracy z autystycznym uczniem - praktyczne porady - wymiar: 6 h/grupę, 7 grup, 47 osób,
• Uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną - organizacja kształcenia specjalnego w realiach szkoły masowej - wymiar: 6 h/grupę, 7 grup, 42 osoby,
• Trening Umiejętności Społecznych (TUS) - wymiar: 10 h/grupę, 8 grup, 46 osób,
• Metody zapamiętywania, koncentracji i techniki efektywnego uczenia się - wymiar: 6 h/grupę, 3 grupy, 17 osób,
• Współpraca z rodzicami (w tym radzenie sobie w sytuacjach trudnych) - wymiar: 4 h/grupę, 3 grupy, 17 osób,
• Kurs z zakresu integracji sensorycznej - wymiar: 10 h/grupę, 5 grup, 36 osób.
W ramach wsparcia realizowane będą także działania integracyjne:
- Organizacja pikników integracyjnych
REKRUTACJA
Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącu: wrzesień 2025 r.
Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne - niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.
Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:
- szkół objętych wsparciem
- Wnioskodawcy - Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA
- Partnerów - Gmina Ojrzeń, Gmina Olszewo-Borki, Miasto Mława
KWALIFIKACJA DO PROJEKTU
Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Szkoły bez barier, wszechstronny rozwój uczniów - edukacja włączająca”.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.
SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM
Szkoła Podstawowa w Ojrzeniu
ul. Przedszkolna 7, 06-456 Ojrzeń
tel. 23 671 83 67
Szkoła Podstawowa w Kraszewie
Kraszewo 57 A, 06-456 Ojrzeń
tel. 23 671 83 19
Szkoła Podstawowa w Młocku
Młock 72, 06-456 Ojrzeń
tel. 23 671 26 01
Szkoła Podstawowa w Grabówku
Grabówek 20, 07-416 Olszewo-Borki
tel. 29 768 16 22
Szkoła Podstawowa z Przedszkolem w Nowej Wsi
Nowa Wieś 1A, 07-416 Olszewo-Borki
tel. 29 760 44 66
Szkoła Podstawowa w Przystani
Przystań 33, 07-416 Olszewo-Borki
tel. 29 760 47 15
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Mławie
ul. Sportowa 1, 06-500 Mława
tel. 666 394 305
Szkoła Podstawowa Nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Kornela Makuszyńskiego w Mławie
ul. Żołnierzy 80 Pułku Piechoty 5, 06-500 Mława
tel. 23 654 3737
KONTAKT
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA
ul. Królowej Jadwigi 97
30-209 Kraków
Telefon: 12 431 07 05
Gmina Ojrzeń
ul. Ciechanowska 27
06-456 Ojrzeń
Telefon: 23 671 83 20
Gmina Olszewo-Borki
ul. Władysława Broniewskiego 13
07-415 Olszewo-Borki
Telefon: 29 761 31 07
Miasto Mława
ul. Stary Rynek 19
06-500 Mława
Telefon: 23 654 33 82
HASHTAGI:
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)

Pliki do pobrania:
1. Regulamin rekrutacji.pdf (347,53KB)
2. Zał.1-Ankieta Rekrutacyjna uczeń.pdf (225,85KB)
3. Zał.10-Umowa uczeń.pdf (208,70KB)
4. Zał.11-Umowa nauczyciel.pdf (207,76KB)
5. Zał.12-Umowa rodzic.pdf (208,39KB)
6. Zał.13-Klauzula informacyjna - RODO.pdf (227,07KB)
7. Zał.14-Wykaz zajęć uczeń.pdf (189,63KB)
8. Zał.15-Wykaz zajęć nauczyciel.pdf (185,93KB)
9. Zał.3-Ankieta Rekrutacyjna rodzic.pdf (223,07KB)
10. Zał.2-Ankieta Rekrutacyjna nauczyciel.pdf (225,21KB)
